Abstract (E): In the work of François Truffaut, autofiction holds a crucial importance. In the case of Truffaut, autofiction functions as an intrusion, a mark or marking (in the sense of inscription or writing that Derrida gives to this notion) of life/truth within fiction by cinematographic means. It becomes visible, for example, in the presence of the author/filmmaker himself in his work, usually in the opening scene(s). Moreover, Truffaut often bears a striking resemblance, both physical and psychological, with his protagonists. The films that are analysed in this article are not necessarily part of Truffaut’s explicitly ‘autobiographical’ film cycles.

Abstract (F): Chez Truffaut, l’autofiction devient une véritable priorité. Dans son cas particulier, on peut la considérer comme une intrusion, une greffe (au sens scriptural qu’en donne Derrida) de la vie/vérité dans la fiction par les moyens du cinéma. Elle se manifeste, par exemple, par la présence du metteur en scène lui-même au cours du déroulement de ses films, normalement au cours des premières scènes. En plus, Truffaut partage souvent avec ses personnages principaux des traits physiques et de caractère. Le choix des films commentés dans cet article sera plutôt concentré sur ceux qui ne font pas explicitement partie des cycles « autobiographiques ».

keywords: Truffaut, writing, autobiography, selfhood, fiction, cinema

Voir http://www.imageandnarrative.be/autofiction2/gaspari.html