Abstract (E): There are several ways in which to recognise an auto-representational drive in the oeuvre of French artist Yves Klein. The possibility of an autobiographical reading of Klein’s oeuvre is therefore without dispute, especially in the cases of his paintings and theoretic writing. Here I argue that the IKB series (usually known as “the blue monochromes”) is a series of auto-portraits. Indeed, I suggest that this interpretation is more coherent with Klein’s motivations and richer in consequences for a theory of auto-fiction.

Abstract (F): Une tendance auto-représentationnelle peut être reconnue de différentes manières dans l’œuvre de l’artiste Français Yves Klein. La possibilité d’une lecture autobiographique de cette œuvre est donc acceptée, surtout en ce qui concerne son œuvre picturale et ses écrits théoriques. Ici je soutiens que la série IKB (connue comme « les monochromes bleus ») constitue une série d’autoportraits. En fait, je suggère que cette interprétation est plus cohérente avec les motivations de Klein et plus riche en des conséquences pour une théorie de l’autofiction.

keywords: Yves Klein, monochromes, impregnation, kenosis, abstraction

Voir http://www.imageandnarrative.be/autofiction2/serralopes.html